Zamówienia publiczne

Ustawa Prawo zamówień publicznych, zwana jako PZP, to akt prawny, który reguluje sposób w jaki jednostki sektora finansów publicznych mogą dokonywać zamówień na dostawy produktów, usługi, a także na wykonanie robót budowlanych. Przepisy te obejmują także niektóre podmioty, które są kontrolowane przez państwo w sposób pośredni lub bezpośredni.

W ustawie PZP uregulowane zostały m.in. sposoby rozstrzygania procesów, w ramach których przyznawane są zamówienia publiczne, a także ewentualny tryb odwoławczy. Każdy podmiot, który stara się o publiczne zlecenie musi więc wziąć pod uwagę wszystkie wymagania, które prawo stawia, zarówno przed zlecającymi, jak i potencjalnymi wykonawcami (oferentami).

Z tej strony dowiesz się o:

Czym charakteryzują się zamówienia publiczne?

Nie każde zamówienie, którego dokonuje podmiot publiczny jest w rozumieniu ustawy zamówieniem publicznym. Głównym kryterium, które pozwala zaklasyfikować dane zamówienie jako publiczne, jest jego wartość. Prawo zamówień publicznych musi być stosowane, gdy wartość udzielanego zamówienia jest równa lub wyższa od określonych kwotowo progów uregulowanych przepisami prawa.

Odrębne kryteria regulują zamówienia publiczne z uwagi na charakter zamawiającego. Ustawa wymienia w tym zakresie zamówienia sektorowe, zamówienia z dziedziny bezpieczeństwa i obronności kraju oraz zamówienia dokonywane przez podmioty subsydiowane.

Jakie są zasady udzielania zamówień publicznych?

Ustawa określa ogólne i szczegółowe zasady udzielania zamówień publicznych. Istnieje kilka reguł generalnych, które powinny towarzyszyć każdemu tego typu procesowi. Jest to zapewnienie uczciwej konkurencji, równe traktowanie wszystkich wykonawców, przejrzystość i proporcjonalność. Ustawa jako istotne cechy wymienia także bezstronność i obiektywność na każdym etapie – od przygotowania po przeprowadzenie całego postępowania.

Ustawodawca zobowiązuje także organizatorów procesów o udzielenie zamówienia publicznego do uzyskania najlepszej jakości przedmiotu zamówienia przy jednoczesnej dbałości o dyscyplinę finansową. Oznacza to, że kryterium ceny nie musi stanowić jedynego elementu decydującego o wyborze wykonawcy, ale aspekt wartości zamówienia nie może być pominięty. Co do zasady, postępowania o zamówienia publiczne są jawne.

Jak są ogłaszane zamówienia publiczne?

Ogłoszenia o zamówieniach publicznych powinny być ogólnodostępne, tak aby wszyscy potencjalni wykonawcy mogli się z nimi zapoznać i wziąć udział w postępowaniu. Procedury w zakresie ogłoszeń i realizacji zamówień publicznych zależą także od ich wartości. Prawo określa progi kwotowe dla różnych typów zamówień, których przekroczenie nakłada na zamawiającego bardziej rygorystyczne obowiązki (są to tzw. progi unijne).

W przypadku zamówień, dla których tzw. próg unijny nie został przekroczony, prawo wymaga zamieszczenia ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych, który na swoich stronach internetowych zamieszcza Urząd Zamówień Publicznych. W przypadku przekroczenia w/w progu, ogłoszenie musi zostać opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, a stosowne zgłoszenie jest przekazywane do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej.

Jakie są tryby udzielania zamówień publicznych?

Ustawa wymienia 7 trybów, w ramach których mogą być udzielane zamówienia publiczne:
– przetarg nieograniczony
– przetarg ograniczony
– negocjacje z ogłoszeniem
– dialog konkurencyjny
– partnerstwo innowacyjne
– negocjacje bez ogłoszenia
– zamówienie z wolnej ręki

Najczęściej spotykane w zamówieniach publicznych są przetargi nieograniczone i przetargi ograniczone, co wynika z faktu, że skorzystanie z pozostałych trybów wymaga wypełnienia przez zamawiającego określonych w ustawie przesłanek.

Jak wygląda proces odwoławczy w przypadku zamówień publicznych?

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego kończy się wybraniem wykonawcy. Często zdarza się, że taka decyzja jest kwestionowana przez innych oferentów, którzy ubiegali się o udzielenie zamówienia. Nie tylko samo rozstrzygnięcie postępowania, ale także inne działania bądź zaniechania zamawiającego, mogą być przedmiotem odwołania składanego przez uczestnika postępowania.

Odwołania w przypadku zamówień publicznych są składane do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. Terminy oraz tryb postępowania odwoławczego określa ustawa PZP, a zasady są zróżnicowane w zależności od trybu postępowania oraz innych ustawowych przesłanek. Niespełnienie wymogów formalnych w przypadku postępowania odwoławczego może skutkować jego nieuwzględnieniem w części bądź w całości.

Jakie usługi świadczymy dla wykonawców?

Nasza Kancelaria świadczy kompleksowe usługi dla wykonawców zainteresowanych wzięciem udziału w postępowaniach o zamówienia publiczne oraz takim, którzy są już na dowolnym etapie udziału w postępowaniu. Na wstępnych etapach pomagamy naszym klientom w analizie dokumentacji przetargowej oraz wskazujemy ewentualne ryzyka związane z udziałem w postępowaniu.

Bazując na naszych doświadczeniach, przygotowujemy wnioski oraz oferty, które są elementem strategii mającej na celu pozyskanie zamówienia. W przypadku nieuzyskania zlecenia bądź stwierdzenia innych uchybień postępowania, przygotowujemy także odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Reprezentujemy Klientów również przed Sądem.

Nasi klienci mogą liczyć także na pełne wsparcie w zakresie przygotowywania pism i odpowiedzi składanych w związku z wezwaniami zamawiającego. Po uzyskaniu zamówienia, pomagamy także w procesach negocjacyjnych z podwykonawcami lub uczestnikami tworzonego konsorcjum. Zabezpieczamy także wszelkie kwestie prawne na każdym etapie realizacji zlecenia – już po wygraniu przetargu.

Jakie usługi świadczymy dla zamawiających?

Doskonała znajomość specyfiki zamówień publicznych sprawia, że nasze usługi kierujemy także do zamawiających. Analizując przepisy doradzamy w zakresie wyboru odpowiedniego trybu zamówienia, tak aby spełnić nakładane ustawą obowiązki. Przygotowujemy niezbędne dokumenty w tym m.in. treść ogłoszenia, specyfikacje warunków zamówienia (SWZ) oraz umowy.

Nasze wsparcie obejmuje także udział w procesie przetargowym, w tym również na etapie badania i oceny ofert. Reprezentujemy zamawiających w trakcie ewentualnej procedury odwoławczej i na każdym etapie minimalizujemy ryzyko związane z zakwestionowaniem wybranego trybu lub poszczególnych czynności podejmowanych w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.